Tips

Begin de dag met twee glazen iets afgekoeld gekookt water. Zo spoel je de binnenkant even lekker schoon en vul je het vocht tekort na de nacht weer aan. Je zult merken dat de ontlasting zich dan ook snel aankondigt. Het warme water spoelt de darmen en brengt ze op gang.

Wil je meer groente eten?

Voeg bij elke maaltijd wat aan groente toe, zo is het streven naar 500 gram per dag een haalbaar doel.

Wacht niet te lang met eten. Als je te lang wacht met eten, krijg je snaaidrang en maak je een ongezonde keuze. En zorg ervoor dat er altijd groente in huis is. Zelf heb ik een voorraad in mijn schuur. Ik kan van daaruit een maaltijd verzinnen. Naar mijn werk neem ik fruit mee en wat noten. Of een lekker plakje vruchten/ bananenbrood. 

Trek in zoet? Er zijn genoeg natuurlijke suikers die de zoet behoefte kunnen stillen. Denk aan zuidvruchten of lekker vers fruit. Er zijn vele recepten te vinden met verantwoorde zoete snacks.

Bak eens een lekker bananenbrood of een wortelcake.


Of bak een appel in stukjes in de roomboter met wat dadelstroop en kaneel. Leg dit op een pannenkoekje van amandelmeel en ei en je hebt een taartje. Ook lekker in de havermout of yoghurt. 

Moeite met je omgeving na het aanpassen van je voedingspatroon? Maak voor jezelf de keuze wanneer je eens uit de band wilt springen, zo nu en dan kan geen kwaad. Meestal zegt de kritiek op jou, meer over de ander. Mensen vinden het vaak confronterend als iemand zo gezond bezig is in hun omgeving. Maar het is jouw keuze en jij ervaart wat het met je doet. Je zult merken dat het je steeds makkelijker afgaat en dat de nadelen van bewerkte voeding, steeds zwaarder gaan wegen waardoor je sneller een gezonde keuze maakt.